Cechami charakteryzującymi eksploatację i przeróbkę żużli kawałkowych jest konieczność eksploatacji i przeróbki, przy podwyższonej temperaturze materiału, oraz powiązanie eksploatacji i przeróbki z zakładem hutniczym i jego ruchem, co ogranicza możliwości lokalizacji stacji przeróbki z uwagi na szczupłość stojącego do dyspozycji terenu oraz uzależnia pracę tej stacji od nieprzerwanego cyklu produkcyjnego wielkich pieców. W dobie obecnej stosuje się prawie wyłącznie dołowanie żużla i złączone z nim mechaniczne dobywanie materiału koparkami oraz ładowanie go na przenośniki, doprowadzające materiał do mechanicznych kruszarek. Przy ręcznym wydobywaniu żużla z bloków, płytkich pól lub też ze starych zwałów, stosuje się przeważnie transport wywrotkami kolejki wąskotorowej, nie różniący się w istocie od transportu skał naturalnych w kamieniołomach. [patrz też: mrówka myszków, mrówka maków mazowiecki, mrówka market ]
Powiązane tematy z artykułem: mrówka maków mazowiecki mrówka market mrówka myszków